Spiser du blåbær? Her er 10 grunner til at du bør spise det HVER dag!

559
Blåbær

Livet kan være hektisk. Vi har overfylte timeplaner, og det kan være stressende og anstrengende. Likevel vet vi at å spise sunt må være en prioritet. Å gi næring til kroppen, med det beste naturen har å by på, kan hjelpe oss å takle stresset og gjøre at vi får mer energi og næring.

De gode nyhetene er at det er snarveier til å få jobben gjort, uten å jukse. Som f.eks. å spise et par håndfuller med organiske og ville blåbær hver dag. Ja det stemmer! Hver dag, 365 dager i året. Når du tar i betraktning tilgjengeligheten, muligheten for lagring og smaken og i tillegg ser på hvor mye det lønner seg ernæringsmessig – er det lite som slår disse lilla vidundrene. Her er grunnene.

1. De kan bidra til å bekjempe flere av våre største frykter helsemessig.

Blåbær kan være løsningen på mange sykdommer. Ikke bare er de proppfulle av næring, disse små vidundrene får sin lillafarge fra antioksidanten anthocyanin. Anthocyanin kan beskytte oss mot alvorlige lidelser som f.eks. kardiovaskulære sykdommer (sykdommer i hjertet og blodsirkulasjonssystemet), nevrodegenerative sykdommer (f.eks. parkisons, alzheimer, huntingtons) og kreft.

2. De bekjemper inflammasjon.

Inflammasjon er nesten blitt til et trendord i dagens samfunn, og det er fordi kronisk inflammasjon påvirker mange mennesker i form av artritt (leddbetennelse) og andre relaterte leddlidelser, hudproblemer, metabolisk syndrom (tilstand karakterisert av bl.a. mye magefett, “epleform”)  og muligens også økt risiko for de sykdommene nevnt i punktet ovenfor. I et studie der overvektige rotter spiste 300 gram ville blåbær hver dag i 8 uker, så man signifikant forbedret respons mot inflammasjon.

3. De holder hjernen klar.

Flavonoider beskytter alle cellene i kroppen, inkludert nevronene og nervecellene som overfører tanker, følelser, minner m.m… Å holde disse spillerne i toppform vil derfor også gjøre deg skjerpet og klar. Studier viser at en diett som inneholder blåbær (proppfulle av flavonoider) eller blåbærekstrakt, kan forbedre hukommelse, balanse og koordinasjon.


4. De hjelper deg å bevare en fin hud.

Organiske og ville blåbær inneholder vitamin A og C som er nødvendig for å opprettholde funksjonen til kollagen (sammen med keratin, er kollagen viktig for hudens styrke og oppbygging av vev). Spiser du mat som er rik på disse næringsstoffene, kan det bremse utviklingen av rynker, hengehud og mørke sirkler under øynene. Bærene inneholder også vann, som holder huden fuktig og gjør at den ser ung ut.

5. Med tanke på antioksidanter regnes de som den absolutt beste kilden.

Kanskje tenker du: “akkurat ja, men det er jo mange bær som inneholder antioksidanter”. Dette stemmer, men blåbær inneholder mye! Flere studier viser dessuten at antioksidantene i blåbær er mer effektive enn antioksidantene i både jordbær, tranebær, bjørnebær og epler. For å være helt spesifikk har ville blåbær minst dobbelt så mye av disse næringsstoffer enn lillebroren; oppdrettsbærene. Det er en grunn til at mange forskere velger ville blåbær til sine studier, siden effekten av disse er kjent for å være mye mer kraftfulle.

6. De er hardføre.

Selv om de er små og søte, så betyr det ikke at de ikke er tøffe. Noen av de søteste og mest næringsrike blåbærene som finnes vokser i villmarka i Alaska, der de sloss for å blomstre i et iskaldt miljø. Denne kampen for å overleve, gir en spesielt hardfør variant av bærene som er proppfull av antioksidanter og andre helsegunstige komponenter.

7. De smaker nydelig!

Til syvende og sist vet vi alle at dette er det viktigste av alt, og blåbær smaker veldig godt. Inkluder dem i frokostblandingen, yoghurt, smoothie, iskrem, muffins eller lignende og du er garantert en ekstra god smak på måltidet. Et tips: ville blåbær pleier å gjøre det bedre i smakstester enn oppdrettsbærene, så kjøp (eller plukk) dem om om du får sjansen!

8. Det er lett å tilberede.

Det finnes selvfølgelig annen frukt som f.eks. ananas og granateple, som også er sunt og godt. Men de krever også mye arbeid! All skrelling, kutting og i tillegg alt som må kastes for å kunne spise selve frukten – det er nesten en treningsøkt i seg selv bare å tilberede frokosten. Greit, alt arbeidet er jo verdt det. Men sammenlign det med blåbær: alt du trenger å gjøre er å vaske de og putte de i en bolle! Deretter kan du spise håndfull etter håndfull, som om det var godteri!

9. Du kan spare de til senere.

Det er lett å lagre blåbær, uten at det går utover næringsinnhold. Kjøp de tørket eller frosne, eller helt ferske og tørk eller frys de selv – du kan lagre de i månedsvis.

10. Barna dine vil elske de!

Barn imiterer vår oppførsel, ihvertfall hvis det du spiser er søtt, smaker nydelig og er liten i størrelse. Tenk på hva disse sunne antioksidantene kan gjøre for et barns kropp og hjerne. Tid for litt snacks? Ikke noe problem!

Syns du dette var lærerikt? DEL gjerne med vennene dine på Facebook!