Spiser du gurkemeie hver dag? Da skjer disse 8 tingene med kroppen din!

890

Mange kjenner sikkert gurkemeie som en ingrediens i karri, eller som et krydder du kan farge lussekatter med. Det mange kanskje ikke vet er at gurkemeie også er utrolig sunt!

Krydderet kommer fra roten til gurkemeien, som har blitt tørket og malt opp for å få den formen vi kjenner fra butikkhyllene. I India har krydderet vært brukt i mange tusen år; til Europa kom det først med Marco Polo på slutten av 1200-tallet.

Fargerike planter har ofte en rekke helsefremmende effekter, og gurkemeie er ikke noe unntak. Gurkemeie inneholder stoffet curkummin, et stoff som lenge har blitt brukt for sine legende egenskaper.

Vi kan slå fast at gurkemene er bra for deg, men hva gjør den egentlig, og hvorfor er den så sunn? I denne artikkelen gir vi deg 8 gode grunner til hvorfor du bør få i deg mer gurkemeie.

1. Hjelper på humøret

I en australsk studie, publisert i 2014, undersøkte man gurkemeiens effekt på depresjon. Forskerne ga halvparten av forsøkspersonene en daglig dose gurkemeie; den andre halvparten fikk kun placebo. Resultatet viste at gruppen som fikk gurkemeie opplevde en bedring på humøret, sammenlignet med de som kun ble gitt placebo.

2. Får sår til å gro

Flere studier har også vist at gurkemeie kan hjelpe sår med å gro. Curkumminen kan bl.a. lindre irritasjon, noe som igjen fører til at såret gror fortere.

3. Er smertelindrende

Forskning fra 2014 viser at gurkemeie kan ha smertelindrende egenskaper. I denne spesifikke studien ble gurkemeie gitt mot smerter i kneet, og i mange tilfeller viste det seg at gurkemeie kunne ha like stor effekt som andre, mer konvensjonelle, medisiner, og det uten alle bieffektene.

4. Regulerer blodsukkeret

Forskere har undersøkt gurkemeiens effekt på insulinproduserende celler i bukspyttkjertelen (beta-celler), og kommet fram til at gurkemeie kan ha en positiv effekt også på dette.

5. Kan hjelpe mot betente vev

Gurkemeie har vist seg å ha en lindrende effekt på betennelser, noe som kan skyldes dens evne til å hindre dannelsen av betennelsesfremmende enzymer.

6. Løser opp i stive ledd

En studie fra 2012 undersøkte gurkemeiens effekt på stive ledd. Den ene forsøksgruppen fikk standardmedisiner, mens den andre kun fikk gurkemeie. Etter en stund ble de gitt et svarskjema hvor de skulle fylle ut hvor fornøyde de var med behandlingen – gurkemeien utklasset standardmedisinen på alle punkter!

7. Bidrar til et normalt lipidnivå i blodet

Lipidnivået har med mengden fett i blodet å gjøre. Et forhøyet lipidnivå kan føre til hjerte- og karsykdommer. Gurkemeie har derimot vist seg å ha god effekt på å ballansere mengden fett i blodet, og med det også redusere risikoen for framtidige sykdommer.

8. Beskytter magen

I India har gurkemeie lenge vært brukt sammen med sterk mat, og det har i stor grad med dens lindrende effekt på fordøyelsen å gjøre. Forskning har også vist at gurkemeie beskytter magen mot syrepreparater som kan føre til magsår. Nok en god grunn til å få i seg mer gurkemeie!

Spiser du mye gurkemeie, eller tenker du kanskje å begynne med det? DEL gjerne med vennene dine på Facebook!