10 ting som skjer med kroppen om du går tur hver dag.

665

Å gå tur hver dag er kanskje det enkleste grepet du kan gjøre for å holde deg frisk og rask. I kombinasjon med nok søvn og et sunt kosthold er dette ofte nok for å holde kroppen i gang og unna legekontoret. Ifølge ekspertene vil kun 30 minutters gange hver dag gi en rekke helsefordeler.

1. Bra for hjernen

Daglige spaserturer kan være med på å forhindre tidlig demens og alzheimer, og kan virke positivt på psyken. En spansk studie har dessuten vist at kvinner som går tur minst 3 timer i uken har 43 prosent mindre sjanse for å bli rammet av slag.

2. Forbedrer synet

Spaserturen har mange positive effekter på synet, og kan b.la. bidra til å forebygge grønn stær.

3. Forebygger hjertesykdommer

Det å gå tur har vist seg å ha en positiv effekt på hjertet. Du senker blodtrykket, og øker blodsirkulasjonen.

4. Økt lungekapasitet

Å gå tur kan bidra til å øke oksygenopptaket ditt, slik at du får bedre kondisjon og orker å gå enda lenger neste gang.

5. Bra for bukspyttkjertelen

Turgåing, som all annen trening, reduserer sjansen for å få diabetes. Faktisk er den helsemessige effekten i dette tilfellet større med gåing enn løping. En
6 måneders lang studie har vist at «gåere» oppnår 6 ganger så stor forbedring i glukosetoleransen som «løpere».

6. Bra for fordøyelsen

En gåtur om dagen gjør godt for magen. 30 minutters gange hver dag reduserer sjansen for tarmkreft, i tilleg til å forbedre fordøyelsen og motvirke forstoppelse.

7. Økt forbrenning og mer muskler

Når du går aktiveres store muskelgrupper, som igjen gjør at du forbrenner mer fett. På en moderat intens gåtur kan du forbrenne opp mot 300 kcal i timen.

8. Styrker ben og ledd

Går du jevnlig kan det bidra til å minske tap av benmasse, og til og med redusere risikoen for brudd.

9. Motvirker ryggsmerte

Får du lett vondt i ryggen? Gåturer kan øke blodsirkulasjonen i ryggen, og forbedre bevegelighet og holdning, noe som er viktig for en sunn og sterk rygg.

10. Du føler det lettere til sinns

Gåturer kan ha en positiv effekt på depresjon, og det vil dessuten kunne gi deg ekstra energi dersom du skulle trenge det. Særlig stor effekt oppnår du av å gå tur i skogen. Ikke bare hjelper dette på psyken, men også i forhold til diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Ble du overrasket over hvor mange helsefordeler bare 30 minutters gåtur hver dag gir? DEL gjerne med vennene dine på Facebook!