9 fettforbrennende matvarer som vil hjelpe deg ned i vekt

656

Til en viss grad, vil fettforbrenning og metabolismen gå sin gang og i sitt eget tempo, siden dette er styrt av gener. Dette er jo gode nyheter, for de av oss som har foreldre som fremdeles løper maraton i 50-årene. Men det er noe å tenke på, hvis helseproblemer ligger til din familie.

Dette betyr selvfølgelig ikke at fordi grandtanten din døde av et hjerteinfarkt eller siden onkelen din er overvektig, så kommer dette til å skje med deg også. Men å fylle opp med enkelte matvarer, kan dytte fettforbrenningen litt i riktig retning.

Det er viktig å huske på at forholdet mellom vekt og metabolisme er komplisert. Men inntak av riktig mat vil bedre metabolismen (“fettforbrenningsovnen”), som igjen vil påvirke totalt kaloritap og generell helse. Når du finjusterer strategien din for å gå ned i vekt, bør du tenke på disse 9 fettforbrennende matvarene for å få deg i gang:

1. Gresk yoghurt

Celler som inneholder kalsium, forbrenner mer fett enn de som ikke inneholder kalsium. Men mange matvarer som er rike på kalsium, inneholder også dessverre mye kalorier. Ca 285 gram usøtet gresk yoghurt bidrar med 18% av ditt daglige kalsiumbehov, men inneholder bare 100 kalorier.

2. Kimchi

Fermentert mat som er rik på probiotika, som f.eks. kimchi er fordelaktig for magehelsen, og sørger for en god fordøyelse og mindre oppblåsthet. Dette kan i neste omgang sørge for en mer effektiv metabolisme, siden ingenting står i veien for kroppens nedbrytning av næringsstoffer. En liten studie av overvektige og ekstremt overvektige mennesker, viste at deltakerne som spiste fermentert kimchi viste en forbedring i metabolismen av kolesterol og karbohydrater, i tillegg til økt vekttap.

3. Spinat

Denne smakfulle grønnsaken booster metabolismen ved å bidra med jern til kroppen. Jern bærer med seg oksygen, som musklene våre trenger til å brenne fett og inntak av spinat gjør at musklene er i stand til å gjøre dette i et raskere tempo. Hvis du ikke er noen stor fan av spinat, frykt ikke. Linser, bladbete og soyabønner gjør også jobben.

4. Vann

Selv en liten dehydrering kan senke metabolismen. Tips: drikk kaldt vann. Dette tvinger kroppen til å bruke mer kalorier til å varme seg opp. Det er kanskje ikke det største steget å ta, men hvert skritt teller, ikke sant?

5. Fisk

Fisk er en ypperlig kilde til både jod og selen. Dette er to mineraler som støtter funksjonen til skjoldbruskkjertelen, den som er ansvarlig for å regulere metabolismen. Vurder derfor å spise mer laks, tunfisk, makrell eller ørret.

6. Grønn te

Grønn te inneholder en sammensetning som heter EGCG, som øker kroppens fettforbrenningsprosess litt. Koffeinen i grønn te kan også gi metabolismen en liten boost. Gå for nytraktet, usøtet grønn te for maksimal effekt.

7. Egg

Egg er proppfulle av vitamin D, som hjelper til med å bygge opp og reparere musklene. Jo mer muskelmasse du har, jo lettere er det for kroppen å brenne kalorier. Villaks og tofu er også ypperlige kilder til vitamin D.

8. Chili

Krydder som f.eks. kajennepepper, rød eller grønn chilli og sriracha er kjent for å være sterke. Dette produserer en innvendig varme i kroppen, noe som hjelper til med å bryte ned fett. Studier foreslår at å spise slike varmeproduserende matvarer som dette kan øke metabolismen opptil 5% og øke fettforbrenningen opp til 16%. Jo sterkere matvaren er, jo større effekt men denne effekten kan variere fra person til person.

9. Avokado

Å mumse avokado er en god måte å booste metabolismen på, spesielt hvis du spiser den på morgenen. Å bryte en natts faste med mat som inneholder sunt fett, som f.eks. omega-3-fettsyrene som finnes i avokado, setter metabolismen i gang og samtidig holder den blodsukkernivåene stabile. Dette er fordi de brytes saktere ned av kroppen. Dette er kjempeviktig i forhold til vektnedgang, siden det forhindrer blodsukkerfall og det typiske søtsuget.

Hvis du inkluderer noen av disse matvarene i dietten din, er du på god vei! Det er superenkelt å legge dette til ditt daglige kosthold. Du kan til og med kombinere flere av matvarene på denne lista for å booste metabolismen skikkelig! DEL denne artikkelen med vennene dine på Facebook!